17 maja 2024
Technologie 30 października 2020

Głośniki z efektem dipolowym: specjaliści od dźwięku przestrzennego

Rozproszona dystrybucja dźwięku przez głośniki efektowe
Podczas miksowania ścieżek dźwiękowych z filmów do kina inżynier dźwięku zakłada, że tylna sala kinowa będzie nagłaśniana przez dużą liczbę dipolowych głośników zamontowanych dookoła ścian. Takie rozmieszczenie zapewnia, że dźwięk dociera do słuchaczy z różnych kierunków i dlatego nie jest łatwy do zlokalizowania jako jednego źródła. W rezultacie powstaje rozproszona scena dźwiękowa, która wytwarza najbardziej naturalny i trójwymiarowy dźwięk.

Dlatego nowoczesne kina mają wiele głośników na ścianach bocznych i tylnych. Są one odpowiedzialne za odtwarzanie efektów przestrzennych. Aby efekty nie mogły być zlokalizowane, inżynierowie dźwięku mieszają ścieżki dźwiękowe w taki sposób, aby jak najwięcej odbić tworzyło imponującą atmosferę przestrzenną w kinie.

Jak głośniki z efektem dipolowym wytwarzają dźwięk kinowy
Nie jest oczywiście tak łatwo stworzyć tak skomplikowaną aranżację głośników w zestawie kina domowego. Rozwiązaniem są "pełnozakresowe dipole" - specjalne głośniki, które emitują dźwięk w dwóch kierunkach i dlatego trudno je zlokalizować po prawidłowym ustawieniu. Dzięki temu efekt dźwięku przestrzennego z kina można niemal idealnie naśladować we własnym salonie.

Kiedy jednak głośniki, takie jak przednie i środkowe, promieniują efektami dźwiękowymi skierowanymi na słuchaczy, rezultatem nie jest rozproszona scena dźwiękowa, a więc nie jest to przestrzenne wrażenie dźwiękowe, które reżyser dźwięku chciał stworzyć dla danej sceny filmowej. Tylko rozproszone kanały efektów dźwiękowych mogą stworzyć efektowny dźwięk przestrzenny - od szerokich krajobrazów prerii do wąskiej piwnicy.

Inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o dźwięk gry. Tutaj chce się uzyskać ukierunkowane promieniowanie, tak aby gracz mógł precyzyjnie zlokalizować np. przeciwników. Wiele głośników dipolowych Teufela można więc przełączyć na bezpośrednie promieniowanie za pomocą przełącznika. Istnieją różne podejścia do muzyki przestrzennej. To, czy głośniki bezpośrednie czy dipolowe są bardziej odpowiednie, zależy również od gatunku muzyki (głośniki bezpośrednie pasują do jazzu, rocka i popu, podczas gdy głośniki dipolowe są lepsze do muzyki klasycznej).

Jak prawidłowo zainstalować głośniki dipolowe

Przedstawienie montażu systemu 5.1 z głośnikami z efektem dipolowym Położenie dipoli w układzie 5.1
Jak stworzyć możliwie największy efekt przestrzenny w tle za pomocą głośników dipolowych?

Istnieją pewne ważne wymagania, jeśli chodzi o instalację głośników z efektem dipolowym. Po pierwsze, powinno być wystarczająco dużo miejsca na głośniki z efektem dipolowym w salonie. Powinny być one umieszczone na poziomie obszaru odsłuchu, ale pozostawać co najmniej jeden metr za nim. Powinny być one również umieszczone na wysokości od pół metra do jednego metra nad poziomem ucha. W idealnym przypadku powinny stać w odległości co najmniej 50 centymetrów od tylnej ściany, tak aby dźwięk mógł być swobodnie odbity.

Jeśli siedzisz tyłem bezpośrednio do ściany, zaleca się przymocowanie głośników dipolowych za pomocą uchwytów ściennych. Nawet jeśli odległość od ściany może wynosić tylko kilka centymetrów, głośniki dipolowe zamontowane w ten sposób dają zazwyczaj bardziej efektywny efekt niż w przypadku zastosowania konwencjonalnych emiterów bezpośrednich.

Szczegółowe informacje na temat prawidłowej konfiguracji systemu kina domowego znajdują się w naszym przewodniku instalacji kina domowego.

Dźwięk rozproszony dzięki emitentom bezpośrednim
Można również zastosować kilka przydatnych sztuczek, aby użyć konwencjonalnych, bezpośrednio napromieniowujących głośników jako głośników efektowych. Głośniki muszą być zamontowane na przeciwległej ścianie, półce lub na suficie. Uzyskane w ten sposób odbicia dają imponujący, wszechstronny dźwięk - niedrogi, ale całkiem dobry.

Niezależnie od tego, czy używasz dipola, czy nadajników bezpośrednich, obowiązuje następująca zasada: głośniki surround nigdy nie powinny być kierowane bezpośrednio do publiczności. W takim przypadku można zlokalizować źródło dźwięku, a przestrzenny efekt dźwiękowy jest znacznie zredukowany.

✔ Kolejna rada: nie zwiększaj za bardzo głośności głośników efektów! Przesadne głośniki tylne są nie tylko irytujące, ale także odbierają dużą część autentyczności kinowej atmosfery.

Wniosek: głośniki z efektem dipolowym

Głośniki z efektem dipola emitują fale dźwiękowe do przodu i do tyłu, ale nie bezpośrednio do słuchacza.
Ta metoda dyspersji może tworzyć rozproszone, niezwykle przestrzenne wrażenie dźwiękowe.
Głośniki Dipoles są montowane w uniesionej pozycji przy lub nieco za obszarem odsłuchu.
Głośniki powinny znajdować się w odległości co najmniej 50 cm od tylnej ściany lub alternatywnie można je zamontować na wspornikach ściennych.